Op naar Lombok! - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Annemieke Leusink - WaarBenJij.nu Op naar Lombok! - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Annemieke Leusink - WaarBenJij.nu

Op naar Lombok!

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

07 Januari 2013 | Indonesië, Padangbai

Allereerst hoop ik dat jullie allemaal fijne feestdagen hebben gehad! Het is alweer een hele tijd geleden dat ik mijn vorige reisverslag heb geplaatst. Ik heb het ook zo druk gehad met zwemmen in de zee of in het zwembad, op de scooter rondrijden en gewoon heerlijk genieten op het strand of in de hangmat.. Maar er is op dit moment, zoals dat erg normaal is in het regenseizoen, een tropische regenbui begonnen dus dat is een goed moment om dit verslag te typen.
De vorige keer ben ik geëindigd dat we vanuit Yogjakarta met de trein naar Solo gingen.

Vanaf Yogjakarta was het met de trein maar een kleine twee uur naar Solo. In het begin zaten er nog twee westerse toeristen, een man en vrouw, bij ons in de coupe, maar de man werd op een gegeven moment vriendelijk verzocht om naar een andere coupe te gaan. Bleek dat we in een vrouwencoupe zaten waar alleen vrouwen met kleine kinderen mochten zitten.. Dit land blijft me echt verbazen!
Aangekomen in Solo zijn we direct met een bustaxi naar ons hostel gegaan. De eerste indruk was dat het een lief en schattig hostel was. Klein, maar alles was aanwezig. De eigenaar was erg enthousiast om ons te zien.. Hij bood gelijk allerlei tours aan en na wat onderhandelen hebben we besloten om diezelfde dag nog een fietstour te maken in de stad en de volgende dag de omgeving van Solo te verkennen. Het was heerlijk om weer even in het zonnetje te fietsen! De eigenaar was onze gids en we hebben die middag veel bezienswaardigheden in de stad gezien. ’s Avonds hebben we, op aanraden van alweer de eigenaar, gegeten bij een saté kraampje langs de straat. Vooral Joëlle was een beetje bang of haar maag dat wel zou trekken, maar we hebben er twee dagen gegeten en nergens last van gehad! Waar we ’s avonds wel last van hadden, waren kakkerlakken in het hostel (keuken, binnenpleintje) maar ook in onze kamer!! OMG.. als ik ergens niet van hou zijn het wel kakkerlakken. Wij hebben toen op de een of andere manier de kakkerlak uit de kamer weten te krijgen en vervolgens snel wat handdoeken voor de deurkier gelegd.. Die avond hebben we voor de zekerheid maar met het licht aan geslapen.. konden we tenminste snel eventuele beesten spotten :P
De volgende dag zijn we vroeg vertrokken richting gunung Lawu. Op deze berg hebben we een aantal hindoeïstische tempels en een waterval bezocht. Het uitzicht vanuit de auto was adembenemend en we hebben dan ook vaak een stop gemaakt om mooie foto’s te maken ;) ’s Avonds zijn we naar het theater gegaan waar we een wayang orang voorstelling hebben gezien. Het was leuk om het een keertje te zien, maar twee uur naar een paar dansers/acteurs kijken die je toch niet verstaat omdat ze in het Indonesisch praten, is erg lang! Geloof me!
De dag erna hebben we echt helemaal niets gedaan en zijn we alleen naar buiten gegaan om wat boodschappen te kopen. Dit was eigenlijk al te veel moeite aangezien het met bakken uit de lucht kwam! Dus gezellig een filmpje gekeken en veel gelezen. Om 00.30 uur zou onze trein vertrekken naar Malang, maar deze had natuurlijk weer vertraging. Tegen twee uur konden we eindelijk vertrekken en hebben we heerlijk geslapen in de nachttrein.

7 uur later kwamen we aan in Malang en zijn we met de taxi naar het hostel gegaan.. Natuurlijk hadden we niet heel goed gekeken hoever het hostel van het station lag en hebben we 2 euro betaald voor een ritje van niet eens 1 minuut.. Het hostel zag er daarentegen erg leuk uit en heeft een goede sfeer dus we waren het voorval al snel weer vergeten! Het hostel zit op het dak van een duur hotel, waar een grote dorm en enkele kleine bungalow hutjes zijn gebouwd. Aangezien de prijs voor een kleine hut erg goedkoop was, hebben we natuurlijk voor het hutje gekozen in plaats van een slaapzaal ;) Die dag hebben we behalve plannen gemaakt en tours geboekt voor de komende dagen, niet veel gedaan.
De volgende ochtend hadden we een tour door de stad, gegeven door een student, Grace. Ze loopt gedurende een maand stage in het hostel en geeft gratis rondleidingen door de stad zodat ze haar engels kan verbeteren. We hebben een erg gezellige ochtend/middag gehad en veel bezienswaardigheden gezien. Terug in het hostel hebben we een rustige middag gehad en ons mentaal/fysiek voorbereid op de korte nacht die ons te wachten stond.
Om twaalf uur ’s nachts werden we door een jeep opgehaald. Samen met nog een Duits meisje en een Indonesisch stel zijn we vervolgens als eerste richting Pananjakan mountain gereden. Dit is een uitkijkpunt waar je prachtig de bromo vulkaan tijdens zonsopgang kan bewonderen. We waren al om drie uur in de ochtend bij deze plek en moesten dus ongeveer tweeënhalf uur wachten tot zonsopgang. Normaal gesproken is wachten niet zo heel erg, maar het was hier zo koud.. echt niet normaal! Zelfs met een hemdje, shirtje, shirt met lange mouwen, vest, sjaal en een jas had ik het nog veel te koud. Gelukkig maakte het uitzicht heel erg veel goed en was ik de kou even vergeten. Rond zes uur snel weer de auto in en opwarmen tijdens de rit naar de bromo vulkaan. De vulkaan zelf stelde niet zo veel voor, maar het uitzicht bovenop de krater was ook weer erg indrukwekkend! De rest van de tour bestond uit een bezoekje aan de savannah, een waterval en nog een tempel. Ik denk dat we een beetje verwende toeristen worden: alle watervallen en de meeste tempels lijken allemaal op elkaar en we zijn steeds sneller klaar met het bekijken van deze toeristische attracties ;)

De volgende ochtend, eerste kerstdag, was het plan om rond tien uur met de trein naar Surabaya te gaan. We dachten dat we ruim op tijd waren om een ticket te kopen als we rond zeven uur op het treinstation zouden zijn… helaas. Alle tickets waren voor de gehele dag al uitverkocht! Ik met stoom uit mijn oren naar de customer service toe en om uitleg gevraagd. Een mevrouw had enkele dagen geleden toen we aankwamen in Malang wel gezegd dat het loket om half vier in de ochtend open ging, maar er niet bij vermeld dat we ook echt op dat tijdstip aanwezig moeten zijn als we een treinticket wilden hebben. Uiteindelijk is het natuurlijk goed gekomen en zijn we met de bus naar Surabaya gegaan. Aangekomen in mijn vertrouwde stad zijn we gelijk naar het hostel van Gwen gegaan en hebben we onze spullen gedropt. Snel boodschappen gedaan en op naar de Grand City mall. Hier hadden we met Gwen en Vitia afgesproken en zijn we gezellig naar de bioscoop gegaan waar we de film ‘Life of pi’ hebben gezien. De rest van de dag hebben we in de mall doorgebracht en af en toe ergens wat gedronken en gegeten. Ondanks alle kerstbomen en kerstversieringen in de mall, heb ik niet echt een kerstgevoel gehad die dag haha.. Vind ik ook niet echt gek met een temperatuur van 35+.
De andere drie dagen dat we in Surabaya waren, bestonden voornamelijk uit het ophalen van het visum, zwemmen, naar de mall gaan en relaxen. Na weer een ochtend te hebben doorgebracht op het immigratiekantoor is het Gwen en mij gelukt: we hebben ons visum verlengd en kunnen legaal in Indonesië blijven tot en met eind januari :)

Op vrijdag 28 december zijn we eind van de middag met de taxi naar het vliegveld in Surabaya gegaan. Onze vlucht had een uur vertraging, maar rond half elf kwamen we aan op Bali. Gwen en Joëlle hadden beide erg veel last van het warme en vochtige klimaat op het eiland. Ze zweten veel en dan met name in hun gezicht.. vandaar de bijnaam zweethuiden haha.. Ik als kwart indo had natuurlijk nergens last van ;) We zijn vanuit het vliegveld met een veel te dure taxi (geen meter) naar het hostel in Kuta gegaan en we werden hier erg welkom ontvangen door alle andere vakantiegangers! Na onze spullen op een slaapzaal (twee stapelbedden) te hebben gelegd, zijn we bij de rest gaan zitten in de tuin en kregen we het ene na het andere arak shotje. Uiteindelijk hebben we besloten om niet met de groep mee uit te gaan in Kuta, maar lekker ons bed in te duiken (achteraf een goede beslissing want het was die nacht blijkbaar niet zo gezellig als anders).
De volgende ochtend werden we allemaal drijfnat van het zweet wakker! We hadden geen fan of airco op de zaal met als resultaat een broeikas! Nadat Joëlle een verkoelende douche had gehad, was ik aan de beurt. Wat een beetje jammer was, was dat het water halverwege op was..?! Ik zat dus nog onder het douchegel en heb het uiteindelijk maar moeten afdrogen. Na het ontbijt wisten we niet hoe snel we hier weg moesten. Veel te warme en drukke stad, te veel/enthousiaste/excentrieke Australiërs, geen water waardoor de toiletten niet doorgespoeld konden worden etc.. Het was daarom ook een echte verademing toen we in Uluwatu aankwamen. Dit is een plaatsje in het zuiden van Bali waar je goed kan surfen. Ons hostel was echt perfect: gelegen op een klif met uitzicht op de zee, een privé strandje, het eerste wat je hoort als je wakker wordt en wanneer je gaat slapen is het geluid van de zee, heerlijke hangmatjes en ik kan nog wel even doorgaan. We hebben hier dan ook heerlijk kunnen vertoeven voor vier dagen. De middag dat we aankwamen hebben we lekker op het privé strandje gelegen en in de zee gezwommen. Het nadeel van dit strand is wel dat er heel veel zeewier in de zee ligt. Gwen en ik zijn niet echt van die helden dus we vonden al die slijmerige planten maar niets. Maar als je er even doorheen was en iets verder de zee in zwom, was het puur genieten in het warme water! Eind van de middag hebben we twee scooters gehuurd en zijn we de omgeving een beetje gaan verkennen. Ik vond het echt heerlijk om met die scooter te rijden.
De andere dagen bestonden uit strand, tempel Luhur Ulu Watu (tempel zelf stelde niet zo veel voor, maar de locatie op een klif was erg mooi), lekker eten, in hangmat liggen tijdens de dagelijkse tropische regenbuien en surfen (het ging verbazingwekkend goed). Helaas vond Joëlle de scooter en de scooter ook Joëlle niet zo leuk.. Ze wilde graag een poging wagen en ook een stukje op de scooter rijden.. Maar op de een of andere manier verloor ze de controle en reed ze tegen een muurtje op. Ze heeft er een grote schaafwond en angst voor scooters aan over gehouden!
Ook hier op Bali hebben we oud en nieuw goed gevierd. We zijn ’s avonds eerst gezellig wat gaan eten bij een restaurant aan het strand. We kwamen toen tot de ontdekking dat er bij het ernaast gelegen erg dure hotel een groot feest stond gepland met dj/life muziek. Hier hebben we ons dan ook prima vermaakt en onze ogen uitgekeken naar alle excentrieke Australische mensen.. de één nog meer dronken en vreemder gekleed dan de andere.. haha. Om precies twaalf uur hebben we een Nieuwjaarsduik genomen in het zwembad :)

Na vier dagen Uluwatu vonden we het wel weer genoeg en zijn we richting Ubud, een klein plaatsje in het midden van Bali, gegaan. Ubud wordt beschouwd als cultureel centrum van het eiland, en het staat bekend om de traditionele hindoe-cultuur. Dit zie je dan ook overal terug in de stad: veel tempels en overal zie je vrouwen in traditionele kledij over straat lopen en offers maken. Erg indrukwekkend om te zien! Het hostel in Ubud zag er ook weer erg mooi uit. We hadden een eigen huisje en het leek net een mini-tempel. De rest van de dag hebben we weer plannen gemaakt en tours geboekt en door de stad gewandeld. Erg opvallend is dat je bijna alleen maar winkeltjes en restaurantjes ziet. De stad is dus gemaakt voor toeristen! Die avond zijn we opnieuw naar een dansvoorstelling (legong & barong) geweest, en deze keer was het niet slaapverwekkend ;p
De volgende dag hebben we samen met nog vijf andere mensen een tour naar het noorden van Bali gemaakt. Tijdens deze tour hebben we twee tempels, een groot meer, een waterval, het strand van Lovina, hotsprings en een koffieplantage bezocht. Onderweg hebben we natuurlijk heel veel rijstvelden gezien.
De dag erna hadden we weer een auto met chauffeur tot onze beschikking en zijn we als eerste gestopt bij de Tanah lot tempel. Deze tempel ligt op een rots in de zee, wat natuurlijk een geweldige locatie is! Hierna zijn we verder gereden en hebben we de Tirta empul tempel en de Rocky tempel bezocht.
De laatste dag in Ubud hadden we een fietstour op de planning staan rondom de berg Batur. Helaas was het weer niet zo goed! Hoe hoger we met de auto richting het restaurant gingen waar we zouden ontbijten (met uitzicht over de vulkaan en het meer), hoe bewolkter het werd! Op een gegeven moment konden we maximaal 20 meter voor ons uit kijken.. Toen begon de discussie met de andere vier dames of we de tour moesten doorzetten.. Uiteindelijk hebben we toch besloten om de tour door te laten gaan: wij Nederlanders kunnen wel tegen een beetje regen! De tocht met de mountainbike was down hill, dus erg zwaar was het niet haha.. Onderweg is het gestopt met regenen en zijn we gestopt bij een kleine plantage waar ze tropische vruchten, specerijen, koffie en thee verbouwden. Verder hebben we rijstvelden, een hele oude en erg grote boom, een balinese familie en een klein kippengevecht gezien. Als afsluiting hebben we heerlijk met z’n allen geluncht en zijn we naar het Monkey Forest park gegaan. Ik ben nu zeker tot de conclusie gekomen dat ik apen echt helemaal niets vind! Wat een enge en onvoorspelbare beesten zijn het. ’s Avonds hebben we een heerlijke balinese full body massage en een voetmassage (reflexologie) gehad. Een kleine twee uur later stonden we weer buiten met een heerlijke zachte en glimmende huid.

De volgende dag, zondag 6 januari, zijn we met een busje naar Padangbai gegaan. Vandaag is de tweede dag in dit kleine stadje. Het enige wat je hier kan doen is zwemmen in het zwembad of in de zee, op het strand liggen, snorkelen of niets doen. Dit alles hebben we hier in de afgelopen twee dagen al gedaan haha :) Vanochtend zijn we gaan snorkelen en het was prachtig om de onderwaterwereld te verkennen. Mooi koraal en prachtige kleurrijke vissen gezien. Helaas geen Finding Nemo visje gespot ;)

Morgenochtend vertrekken we vroeg richting lombok waar we tot 12 januari zullen blijven. Het is een kort bezoekje, maar we hebben helaas niet meer tijd.. Zelfs tijdens het backpacken hebben we een strak tijdschema.

De afgelopen week ben ik ook druk bezig geweest met het reserveren van een klimtocht en slaapplek van de berg Kinabalu in Maleisisch borneo. Dit is een trektocht van 3 dagen waar ik hopelijk de top op 4095 meter hoogte ga halen. Ik word een beetje bang van alle verhalen die ik lees (mensen die moeten opgeven vanwege de fysieke inspanning of die niet kunnen wennen aan het hoogteverschil), maar ik zal in ieder geval een poging wagen.. ik heb namelijk al betaald ;p

Verder willen Joëlle en ik heel graag met dolfijnen zwemmen in Sanur (bali), maar jammer genoeg is de dag dat wij willen al helemaal volgeboekt. De kans is vrij klein dat er binnenkort een plaats beschikbaar is, dus ik zal mijn reisschema een beetje moeten aanpassen. Ik moet en zal namelijk met dolfijnen zwemmen tijdens mijn reis hier in Azië. Gelukkig zijn de tickets vanaf Bangkok (thailand) naar Bali niet zo duur, dus kan ik mijn reis afsluiten in Indonesië.

Heel veel liefs Annemieke

• 07 Januari 2013 - 12:57

Merel:

Heeeeel gaaf weer om te lezen, grote inhaalslag vanaf 18 december haha.

Met dolfijnen zwemmen komt vast helemaal goed, bij ons was het toen ook helemaal volgeboekt!

Superveel plezier nog met de plannen, klinkt allemaal heel gaaf.. en die beklimming gaat je zeker lukken, wij zijn nog jong he Miek :D

XX liefs! tot snel skypes :P

• 07 Januari 2013 - 13:17

Annemarie:

Tuurlijk lukt jou die beklimming! Je bent toch een echte MACHA!!!
    En wat kun je toch onwijs leuk schrijven over al je belevenissen. Ik kan het hier bijna voelen wat je allemaal meemaakt. En verwende toeristen, dat klopt maar na 10 tempels lijken de volgende 90 ECHT op elkaar...;-)
    Heel veel liefs van mama XXX

• 07 Januari 2013 - 14:20

Frans:

Even iets rechtzetten, schat. Je bent geen kwart Indonesisch, maar nog maar slechts 1/8. Oma Leusink was al 50% met haar Hollandse moeder. Ja, de verwatering gaat heel snel in de familie. Maar goed, het zal toch wel de reden zijn dat wij aardig tegen de warmte kunnen. Maar hoe is het mogelijk dat je nog tijd tekort komt en dat je niet eens nu kunt zwemmen met dolfijnen. Strak schema? Het is gewoon het aard van het beestje, toch? Loslaten meid. Maar goed, die beklimming van dat bergje en het zwemmen met de dolfijnen komt vast wel goed. Geniet van je tijd op Lombok en pas op, die zijn erg heet. Xpapa

• 07 Januari 2013 - 16:41

Hanneke:

ik ben wel een beetje jaloers hoor dat jij nu wel de berg gaat beklimmen en ik helaas af had moeten zeggen haha heel veel succes en geniet een beetje voor twee;)

• 07 Januari 2013 - 18:41

Josephine Latumeten:

Hoi Annemieke,
    Prachtig "Reisverslag". . . . . . Super leuke belevenissen. . . . .
    Veel liefs,
    Phine

• 07 Januari 2013 - 23:40

Jos En Sylvia :

Hi Annemieke,
    2013 is voor jou leuk begonnen hoor! Wat het zwemmen met de dolfijnen betreft, dat is te leuk om te doen, jij zal het zeker ook nog ondervinden. De berg doe jij "op je sloffen" je vader is ook de Pyreneeën overgekomen.
    Veel liefs.

• 09 Januari 2013 - 19:18

Addie:

Hallo Annemieke, je bent echt lekker aan het reizen daar! Genieten hoor!

• 10 Januari 2013 - 09:18

Willemijn:

Hi lieve zus!

Klinkt allemaal super daar! Ik mis je onwijs maar dat wist je al haha:)
    Succes met dat bergje van je! Je hebt op paaldansen gezeten, lijkt me intenser dan een berg beklimmen! Die beenspieren heb je wel hoor! haha.

Heel veel plezier nog lieverd!
    LOVEYOU

• 15 Januari 2013 - 16:43

Jacqueline:

Hoi Annemieke,
    Eindelijk ook jou super reisverslag gelezen.Leuk om over die bevallingen te lezen moest gelijk aan mijn eigen plegentijd terug denken.Nu aan fantastische reis bezig, lekker backpackken het ziet er allemaal super uit het zal wel veel zweten zijn want kan flink broeierig zijn maar zo'n boeiende en mooie omgeving maken alles goed.Hier in bij ons ligt nu een berg sneeuw en komt het wintersport gevoel naar boven.Zelf zijn we ook nog niet zo lang terug uit Sri Lanka en moeten ook nog wat omschakelen (ritme, tijd en klimaat).Maar alles gaat weer gewoon zijn gangetje.Meisje het ga je goed,blijf gezond en geniet met volle teugen van deze reis.Heel veel groetjes van ons .Frans & Jacqueline, Felix en Joyce

• 15 Januari 2013 - 22:20

Yvonne Oomen:

Hallo Annemieke,
    Zo zie je nog eens wat. Mooi om te lezen dat je van het een naar het ander trekt en in een relatief korte tijd heeeeel veeeeel wil zien. Die berg moet je zeker meepakken ( of heb je ondertussen misschien al gedaan), want die heb je zo niet in de buurt van Breda. Dolfijnen ook niet, maar dat is op meer plaatsen te doen. Dolfinarium..... Ha,ha of bv op Curaçao. Geniet nog van de komende loop,fiets, scooter, taxi, zwem, klim, dans, winkel, drank, strand activiteiten en tot volgend bericht. Groetjes Yvonne oomen

• 21 Januari 2013 - 11:29

Petra:

Heyz!!

Wat gaaf omdat allemaal zo te lezen zeg!
    En wat fijn om te lezen dat je het daar erg naar je zin heb!
    maak nog veel plezier en beleef nog spannende avondturen!!
    dikke kus ons