Eindelijk weer een update :) - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Annemieke Leusink - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een update :) - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Annemieke Leusink - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een update :)

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

11 Februari 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu


Sorry sorry sorry.. het is inderdaad te lang geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen. Het is gewoon dat het schrijven van een verslag niet echt prioriteit heeft. Als ik even een relax momentje heb, ga ik of lezen of in mijn dagboekje schrijven, en dus niet het typen van een verslag ;p Maar omdat veel mensen toch wel willen weten hoe het gaat en waar ik op dit moment ben, is hier mijn nieuwe reisverslag.

Ik was geëindigd dat we 8 januari (het is dus echt meer dan een maand geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen) met de boot naar Lombok zouden vertrekken. Helaas kregen we te horen dat de snelle boten niet zouden varen vanwege het slechte weer en we de slome ferry moesten nemen. Natuurlijk hebben we dit gedaan maar de reis duurde wel 4 keer zolang! We zijn naar Kuta gegaan, een stad in het zuiden van Lombok. We zijn hier 2 dagen geweest en hebben heerlijk genoten van de prachtige witte rustige stranden.. een klein paradijs!
Hierna zijn we met een busje naar Senggigi gereden. Vergeleken met Kuta is dit zo toeristisch! Heel veel restaurants en grote dure resorts. Zelf hou ik daar niet zo van dus ik was blij dat we na één dag alweer weg konden.
De reis terug naar Bali bestond ook nu weer uit een lange bootrit met de ferry. Omdat we pas eind van de ochtend de ferry konden nemen, kwamen we rond zeven uur in de avond aan in Padangbai-Bali. Voordat we naar Lombok gingen, hadden we alvast transport geregeld van Padangbai naar Sanur. Nu bleek dat het kantoor vanaf zes uur gesloten was en we dus niet meer naar Sanur konden. Gelukkig hebben we de volgende ochtend alles geregeld en gingen we ’s ochtends alsnog naar Sanur.

In Sanur zelf hebben we niet veel meer gedaan dan één dag aan het strand zitten en relaxen! De volgende dag zijn we naar het eiland Nusa Lembongan gevaren, en deze keer wel met een super snelle speedboot. In de drie dagen dat we hier zijn geweest, zijn we naar het strand geweest, we hebben gesnorkeld (echt te gaaf en ik wil misschien mijn duikbrevet gaan halen in thailand ;p), en we hebben het eiland verkend met de scooter. Verder hebben we ook nog een yoga-les gevolgd. Erg leuk maar het resultaat was 4 dagen intense spierpijn!!

Na deze heerlijke dagen op het kleine eiland was het tijd om weer verder te gaan. Onze volgende bestemming was Kuta-Bali. De locatie van het hostel was echt perfect! De grote winkelstraat was op 10 min loopafstand en het strand zelfs maar op 5 min. Ideaal dus. We zijn uiteindelijk maar twee hele dagen in Kuta geweest maar dat vond ik ook wel voldoende. Het is namelijk een zeer drukke en bruisende stad waardoor het net lijkt alsof je in West-Europa bent in plaats van Azië. Ik ben wel fanatiek op zoek gegaan naar een nieuwe bikini (mijn oude bikini valt van ellende uit elkaar en die heb ik ondertussen al naar een naaister gebracht en daarna heb ik zelf ook nog een keer een reddingspoging gedaan) en uiteindelijk heb ik er eentje gevonden. Joëlle heeft nog een poging gedaan om te surfen, maar dit helaas zonder goed resultaat vanwege de ruwe en gevaarlijke zee.

De volgende ochtend, 19 januari, was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Eenmaal daar aangekomen kregen we het nieuws dat onze vlucht van Jakarta naar Medan was geannuleerd. Ik vond het alleen een beetje vreemd dat niemand echt precies wist wat de reden was.. Gelukkig heeft de mevrouw achter de balie ons geholpen en hebben we een vlucht eerder genomen. We kwamen begin van de middag aan in Medan. We hebben hier gelijk een taxi geregeld die ons naar het hostel wilde brengen met een tussenstop bij het geboortehuis van papa. Ik had van te voren het adres gekregen en enkele foto’s, maar het leek er totaal niet meer op. Huis oude huis is nu een Pakistaanse ambassade en is compleet verbouwd. Andere huizen in de straat hebben nog wel enige overeenkomsten met de huizen die ik op de foto’s heb gezien.
De stad Medan zelf is niet heel indrukwekkend. Het is weer een hele grote drukke stad en Joëlle en ik hebben ook niet echt de moeite genomen om meer van deze stad te zien.

De volgende dag was het tijd om naar de jungle te gaan! De 4 uur durende rit vanuit Medan naar Bukit Lawang vloog voorbij en voordat we het wisten waren we al bezig met de trekking in de jungle ;p We hadden een 2-daagse trekking geboekt met dus één overnachting in de jungle. Ik ben zo blij dat we dit gedaan hebben, want de ervaring is onbeschrijfelijk! Het lopen zelf was ondanks enkele gladde stukken nog wel te doen. Bomen zijn tijdens deze tocht mijn beste vriend geworden en daar heb ik vaak steun bij gezocht haha ;) We hebben niet heel veel dieren gezien, maar oog-in-oog met een orang oetan was wel echt heel gaaf! Verder zijn we nog enkele erg nieuwsgierige apen tegengekomen die we vervolgens bananen hebben gegeven. Aan het eind van de eerste wandeldag hebben we heerlijk in een rivier gezwommen en genoten van de prachtige natuur. Die avond hebben we heerlijk gegeten, samen spelletjes gedaan en gelachen. Ondanks het feit dat we op veel te dunne matjes op de rotsen sliepen, heb ik toch redelijk goed geslapen ;p Die ochtend zijn we na het heerlijke ontbijt naar een waterval geweest waar we ook hier weer konden zwemmen. Hierna was het alweer tijd om terug te gaan naar het dorp. Dit hebben we op een erg leuke en speciale manier gedaan: raften op rubberen banden. Zeiknat kwamen we aan maar we hebben veel gelachen en gegild! Dit hele jungle avontuur samen met de gezelligheid van de gidsen en de rest van de groep heeft ervoor gezorgd dat ik deze tocht niet snel zal vergeten!
Na dit geweldige primitieve avontuur was ik toch ook wel blij om weer terug te gaan naar de beschaafde wereld. Een normale toilet en een warme douche!! De volgende dag zijn we vanaf de jungle rechtstreeks naar het Toba meer gereden wat in totaal 9 uur duurde. Het was een erg lange rit, maar het hostel waar we sliepen maakte alles helemaal goed! Kamer zag er perfect uit en bij het ontbijt kregen we vers bruin brood van de bakker.. Wat willen we nog meer ;) We hadden maar één hele dag om het eiland in het grote Toba meer te verkennen, dus ben ik op de scooter het eiland gaan verkennen. Joëlle voelde zich helaas niet lekker, dus die is in het gigantische hotel gebleven.

Hierna was het alweer tijd om terug te gaan naar Medan. Hier hebben we één nachtje geslapen waarna we de volgende ochtend vroeg naar het vliegveld werden gebracht. Op naar Maleisië!!

Onze eerste bestemming in Maleisië was het eiland Penang. In de vier dagen dat we hier zijn geweest, hebben we veel sightseeing gedaan in de stad Georgetown. Verder zijn we naar een tropical fruitfarm, het strand en naar Penang hill geweest. Bij dit laatste hadden we een prachtig uitzicht over Georgetown.
Minder fijn nieuws was dat Joëlle, sinds ze tijdens de jungletocht op haar stuitje is gevallen, erg veel pijn heeft. Uiteindelijk zijn we voor de zekerheid toch maar naar de dokter gegaan, wat achteraf erg slim was van ons! Nu bleek dat ze een abces had bij haar stuitje en dat deze goed verzorgd moest worden. Nu kon ze tijdens ons verblijf in Penang elke dag naar de dokter, maar daarna moest ik het twee keer per dag verzorgen. Ik kan nu wel zeggen dat mijn skills voor wondverzorging stukken beter zijn geworden ;)

Na Penang was het tijd om naar Cameron Highlands te gaan. We hadden van tevoren niet gedacht dat de temperatuur hier zo anders zou zijn.. Wat was het hier koud!! Verder staat dit deel van het land erg bekend om zijn aardbeien. Deze hebben we natuurlijk geproefd en ze waren inderdaad goddelijk! Verder hebben we hier een tour gedaan waar we de bekende Rafflesia bloem hebben gezien, een uitkijkpunt hebben bezocht waar we een erg mooi uitzicht hadden over het Cameron Highlands, en we hebben natuurlijk de vele theeplantages gezien!

Hierna was het tijd voor nog meer jungle in Taman Negara. Wat een prachtig gebied is dit zeg! Taman Negara is het oudste regenseizoen ter wereld, 130 miljoen jaar oud. Voordat we het nationaal park in mochten, moesten we een toegangsbewijs voor het park en een camerabewijs kopen. Hierna zijn we met een lange smalle boot naar het dorp gevaren. We hebben heerlijk genoten van het zonnetje en het prachtige uitzicht vanaf de boot. Die dag hebben we verder niet meer zoveel gedaan… Gewoon heerlijk genoten van het feit dat we er waren.. :)
De volgende dag zijn we naar de Canopy walk gegaan. Dit is een lange loopbrug op zo’n 40 meter hoogte van zo’n 500 meter lang. Het is hiermee één van de langste canopy's ter wereld. Helaas was alleen het eerste gedeelte van 280 meter geopend, maar desondanks hebben we genoten van deze prachtige ervaring! Het is zeker een hoogtepunt tijdens mijn reis tot nu toe! Hierna begon de tocht van 1146 traptreden naar het viewpoint op de top van de berg Busik Teresek. In het begin viel het lopen nog wel mee, maar al na 300 treden konden mijn benen niet meer. Na wat binnensmonds gevloek hebben we toch de top bereikt, wat dan weer een geweldig gevoel geeft. Diezelfde middag zijn we nog naar een typisch Orang Asli village gevaren en heb ik heerlijk in de rivier gezwommen.

Aan alle mooie dingen komt een eind, zo ook aan ons veel te korte bezoek in Taman Negara. Gelukkig konden we nog wel heerlijk genieten van de bootrit terug naar het begin van het nationaal park. Vervolgens zijn we met een busje naar Kuala Lumpur gereden. Aangezien KL de laatste bestemming van Joëlle der reis was, hebben we in de drie dagen dat we er zijn geweest veel sightseeing gedaan. We hebben een bezoek gebracht aan de Lake gardens, little India, Chinatown, het koninklijk paleis, de Petronas (Twin) Towers, en de KL-tower. ’s Avonds zijn we met de lift naar het observatiedek van de KL-tower gegaan. Deze bevindt zich op een hoogte van 276 meter wat een geweldig uitzicht over de stad geeft! De laatste dag zijn we even goed gaan winkelen bij de H&M (sommige kleren waren echt aan vervanging toe) en bij een geweldige tassenwinkel Charles&Keith.

Toen was het tijd om onze backpacks weer in te pakken.. Ik was tot de conclusie gekomen dat ik nog best wel wat spullen mee had die ik tot nu toe helemaal niet had gebruikt. Die spullen, samen met souveniers, heb ik allemaal meegegeven aan Joëlle. Het scheelt een hoop ruimte en nu heb ik weer voldoende plaats voor nieuwe spullen ;) Dankjewel schat dat je het voor me naar Nederland hebt genomen!

En toen was het alweer 6 februari.. tijd om afscheid te nemen van Joëlle. De afgelopen 9 weken zijn echt voorbij gevlogen! Ik heb een geweldige tijd samen met haar gehad in Indonesië en Maleisië en zou het voor geen goud willen missen! We hebben veel gezien, gedaan, gelachen, gefrustreerd geweest.. en dat allemaal 24 uur, 7 dagen in de week ;p Het voelde dan ook vreemd om afscheid van Joëlle te nemen nadat je elkaar zolang en zo vaak hebt gezien! Ga je zeker missen meid!

Nu begon het ‘echte’ avontuur: het alleen reizen! Na het afscheid heb ik meteen de trein en bus genomen naar de stad Melaka, welke op 2 uur rijden van Kuala Lumpur ligt. Deze stad is in het bezit geweest van verscheidende landen (Engelsen, Hollanders, Chinezen en Portugezen) en daar vind je dan ook veel sporen van terug. Na een middag sightseeing heb ik de bus en trein weer terug genomen naar het hostel in KL om mijn grote backpack op te halen. Vervolgens ben ik gelijk weer door gegaan naar het treinstation waar ik de nachttrein had naar Singapore. Ik heb heerlijk geslapen en voordat ik het wist waren we al bij de grens tussen Maleisië en Singapore. Na wat stempels mocht ik eindelijk Singapore binnen. De rit met de metro naar het hostel was al indrukwekkend. Singapore is zo’n klein landje, maar zo’n grote stad.. Het leek net of ik in een heel andere wereld terechtkwam. Geld speelt een erg grote rol in dit land en de mensen vinden het ook totaal niet erg om te laten zien dat ze geld hebben.. De vrouwen bijvoorbeeld gaan gekleed in chique jurkjes/rokjes met hoge naaldhakken, dure merk tassen, veel make-up en haren waarvan net lijkt alsof ze rechtstreeks van de kapper komen. Ze zien er perfect uit.. Ook de mannen, gekleed in een duur pak, zien er goed en verzorgd uit.
Die dag heb ik heerlijk de toerist uitgehangen en ben ik onder andere naar het beeld van Singapore (leeuw-meermin) gegaan, heb ik een River cruise gedaan waarbij ik een prachtig uitzicht had over de Singapore Flyer, Marina Bay Sands Hotel en de rest van de stad. Verder ben ik nog naar Chinatown geweest en heb ik een heerlijk ritje in de Hop-on-hop-off bus gedaan :)
De volgende dag heb ik niet zoveel gedaan. ’s Ochtends heb ik een rondje van ongeveer 35 minuten in de Singapore Flyer gedaan. Met een hoogte van 165 meter is dit ’s werelds hoogste/grootste reuzenrad. Daar moest ik dus zeker wel ingaan. Het uitzicht was prachtig en je kon zelfs de kust van Indonesië zien.. Ik wilde heel graag het uitzicht over Singapore bewonderen vanuit Marina Bay Sands Hotel, maar aangezien het regende en ik 40 dollar erg veel geld vond, heb ik dit maar overgeslagen.. In de middag ben ik samen met drie andere mensen van het hostel ergens gaan lunchen en de rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan dan kletsen en chillen.

De dag erna was het alweer tijd om terug te gaan naar Kuala Lumpur. Vergeleken met de heenreis, duurde de terugreis echt heel erg lang. Een bedje ligt toch wel lekkerder dan een stoel ;p Na 8 uur was ik eindelijk weer terug in KL, waar ik bij het hostel het leuke nieuws kreeg dat er sprake was van een overboeking.. fijn.. Na veel telefoontjes had de receptioniste toch een bed voor mij gevonden in een ander hostel. Ik heb dit maar meteen aangenomen, want aangezien het Chinees Nieuwjaar was, zaten alle hostels helemaal vol. In sommigen sliepen mensen zelfs in de woonkamer haha..

De gisterochtend heb ik weer niet zoveel gedaan. Ik ben begonnen met mijn verslag, rustig ontbeten, gekletst met andere mensen van het hostel en heb ik een kleine wandeling gemaakt in Chinatown. Rond drie uur ben ik richting het centrale station gegaan. Toen ik Joëlle ging wegbrengen, kon ze haar bagage alvast afgeven op het station en vanuit hier de trein nemen naar het vliegveld. Het leek mij ook wel handig dus ben ik hier ook naartoe gelopen. Ik kwam toen alleen tot de ontdekking dat er twee luchthavens in KL zijn, en dat ik nou net bij de andere moest zijn haha.. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen, maar ik had geluk dat ik extra vroeg was vertrokken vanaf het hostel. Ik kwam een kwartier voordat de gate sloot aan en kon ik gelijk gaan boarden ;p Het was wel even een stress situatie en ik kijk nu voortaan wel beter op mijn boardingpass naar welk vliegveld ik moet ;)

De vlucht naar Sabah-Borneo verliep goed en ik ben nu veilig aangekomen in Kota Kinabalu. Op het vliegveld stond er al een meneer met een bordje met mijn naam erop te wachten en hij heeft me naar het hostel gebracht. Vandaag is nog even een relax dagje en ga ik wat dingen regelen voor de rest van mijn tijd hier in Sabah. Morgen vertrek ik naar het Kinabalu Nationaal park en begint mijn wandelavontuur! Ik kijk er erg naar uit en hopelijk werkt het weer een beetje mee.

Zo, jullie zijn weer goed op de hoogte van mijn avonturen van de afgelopen maand. Ik zal proberen mijn volgende verslag iets eerder te schrijven haha.. Waarschijnlijk is dat wanneer ik weer terug ben in Kuala Lumpur, dus over anderhalve week.

Liefs vanuit het prachtige Borneo,

Annemieke

  • 11 Februari 2013 - 08:52

    Annemarie:

    Wat kun je toch boeiend schrijven...Kwaliteiten die ik niet van je wist...
    Uit alles merk ik dat je het onwijs goed naar je zin hebt...
    Heel veel succes met DE TOCHT... je kunt het!
    Veel liefs en dikke XXX

  • 11 Februari 2013 - 10:53

    Lisanne:

    Wauw Annemieke. Wat een mooie ervaringen! Jij kan met recht een wereldreiziger genoemd worden. Xx

  • 11 Februari 2013 - 11:24

    Iris:

    Ziet er goed uit:) Jaloers, en we missen je hier.xx

  • 11 Februari 2013 - 12:31

    Gemma:

    Hee Annemieke!
    Wauw, wauw, wauw...! Klinkt echt zoooo fantastisch super onwijs gaaf! Heel knap van je ook om alleen te durven reizen. Heel veel succes en plezier, geniet ervan.

  • 11 Februari 2013 - 15:34

    Merel:

    Superleuk om weer te lezen over al je / jullie avonturen. Nu alleen verder. Jaloers, en krijg er zelf ongelooflijk reiskriebels van!

    Ik mis je nog steeds. Snel weer skypen, was heel fijn (ook al mis ik je daarna wel eventjes 10x zo erg!)
    Liefsxxxxxxxxxxx

  • 11 Februari 2013 - 20:24

    Joëlle:

    Leuk om al onze avonturen nog eens na te lezen :) Goede herinneringen! Het was echt super om de afgelopen twee maanden met jou in Indonesië en Maleisië door te hebben kunnen brengen :)
    Volgens mij komt het helemaal goed met die 3 weken alleen reizen :) En dat hostel is wel goed in overboekingen zeg ;p gelukkig dat ze wel nog een andere slaapplek hebben kunnen regelen. Morgen begint je bergbeklimming al! Ik weet zeker dat het gaat lukken :) En geniet er van als je daar boven staat!!

    XXXXXXXXXXXXXXXX

  • 17 Februari 2013 - 15:00

    Frans Leusink:

    Annemieke, weer een mooi verhaal. Je doet veel meer, dan je tijdens de korte skype sessies, vertelt. Maar goed ook hoor. Het is jouw vakantie en geniet er maar van. Inmiddels heb je de top van de berg ook bereikt. Knap gedaan hoor. Nog even genieten op Borneo en dan weer op weg naar het volgende avontuur. Tot horens. Xpapa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen! Vanaf 1 november begint mijn grote reis in Azië.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 851
Totaal aantal bezoekers 17731

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

01 November 2012 - 30 November -0001

Backpacken in Azië

Landen bezocht: